Hoe leesplezier bevorderen?

Op Lobke haar blog las ik 5 leuke manieren om je klas te stimuleren om te lezen.

Ik was zo een kind dat een hekel had aan boeken. De stoffige boeken waren saai en interesseerden mij totaal niet. Nu ben ik een echte boekenwurm, ik had toen gewoon het plezier van lezen nog niet ontdekt.

Volgens mij is de manier waarop jij als leerkracht met boeken omgaat een groot voorbeeld voor de kinderen. Als een kind positieve ervaringen heeft opgedaan met voorlezen en zelf lezen, ontwikkelen ze vaak ook een positieve houding t.o.v. lezen. Het is de taak van de leerkracht om kinderen wegwijs te maken in het boekenaanbod. Daarom is het belangrijk om verschillende genres aan te bieden en een positieve sfeer rond lezen te creëren.

Veel blablablaa, maar hoe begin je eraan?

Cartoon boeken

Haar ideetje van de top-  en flopdoos vind ik super en ga ik zeker eens uitproberen! Wanneer een kind een boek heeft uitgelezen, kan hij een kaartje in één van de twee dozen leggen. Tijdens de week worden de kaartjes overlopen. Persoonlijk vind ik het ook leuk om in de klas een ‘leuke/grappige/mooie-woorden-pot’ te plaatsen.

Zoals Lobke ook aanhaalde genieten alle kinderen van voorlezen, ook kinderen die niet graag lezen. Door het voorlezen kunnen kinderen de smaak van lezen te pakken krijgen en zullen ze misschien zelf het vervolg willen lezen. Het is de bedoeling dat je de kinderen het plezier in boeken laat inzien en hen warm maakt om zelf te lezen. Zorg daarom voor een variatie in je boekgenres zodat alle kinderen zich wel een keertje aangesproken voelen.

Wat ik zelf wel zou doen is voorlezen in een gezellig leeshoekje. Een plekje met een ruim aanbod van boeken met bijhorende knusse inrichting. Enkele kussentjes en decoratie doen al veel. Ook de leerlingen kunnen op vrije momenten hier vertoeven. De klasbibliotheek moet wel een actueel aanbod bevatten, want oubollige boeken zullen kinderen niet aanzetten tot lezen.

Om het bezoek aan de bib voor te bereiden, zou Lobke vooraf in de klas een boek zoeken om te ontlenen. Zij gebruikt hiervoor de site van ‘boekenzoeker’. Zelf zou ik opteren om in de bib zelf een boek te kiezen. Leer ze vooraf om de titel en achterflap te bekijken, alsook het lettertype en de prenten. Tijdens bezoek aan de bib pas ik ook steeds de vijf-vingertest toe. Tijdens het lezen van één pagina moeten ze steeds bij elk ongekend woord een vinger naar beneden doen. Wanneer ze dus 5 woorden niet begrijpen, zal het boek op dat moment nog een beetje te moeilijk zijn. Op die manier hebben ze ook al eens een stukje van het verhaal gelezen en kunnen ze beoordelen of ze het boek al dan niet leuk vinden.

Bibliotheek
Toen ik met de kinderen naar de bib ben geweest, heb ik een zoektocht gemaakt om hen te motiveren. Ze kregen tips en moesten dan het boek zoeken of opzoeken in de catalogus. Op die manier werden ze wegwijs gemaakt in de bib en werd er met verschillende boeken en genres kennisgemaakt. Natuurlijk kan dit niet altijd, maar bij het eerste bezoek is dit wel een aanrader.

Stapel boekenEen andere manier om ze op een snelle manier te laten kennismaken met allerlei boeken is door ze in groep een stapel boeken te laten sorteren per genre / auteur / onderwerp,…). Daarna kunnen ze een boek kiezen uit hun stapel die ze zouden willen lezen.

Moeilijke lezers mogen zeker niet vergeten worden, een luisterboek is hier een goede oplossing voor. Een boek dat aansluit bij hun leefwereld kan hen ook motiveren, ook als het boek misschien een beetje te moeilijk is.

Wat ook een stimulans is voor de kinderen, is een activiteit gekoppeld aan het boek. Hiermee bedoel ik niet de saaie boekbesprekingen. Ik bedoel dan eerder een nieuwe cover ontwerpen, zich gedragen als hun hoofdpersonage, een stripverhaal maken van het boek,… Sommige scholen hebben zelfs een boekenkrant. Ik heb ook al gemerkt dat kinderen graag een toneeltje spelen over hun gelezen boek. Diegene die het boek gelezen heeft is de regisseur, de anderen zijn de acteurs en beelden uit wat er in het boek allemaal gaande is.

Een boekenkring is de nieuwere versie van de boekbespreking. Het is niet de bedoeling om een samenvatting van het boek te geven, maar om een korte indruk te vertellen over het boek. Het besproken boek blijft nog een tijdje in de klas. Ze horen elkaars leeservaringen en leren zo ook hun waardering van boeken te uiten.

Een variatie hierop is de boekenverkoper. De leerling kruipt in de huid van een boekenverkoper, die van deur tot deur boeken verkoopt. Hij / zij belt aan bij een mogelijke klant (een medeleerling). De verkoper moet de klant op allerlei mogelijke manieren trachten te overtuigen om het boek te kopen.

Welke andere stimulansen pas jij toe in je klas?

Boeken

Plaats een reactie